سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

آنچه باید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدانیم

هیچ فرقی نمی‌کند در چه دورهٔ سنی باشید،‌همیشه نگرانی درمورد آینده وجود دارد. اینکه آیا به لحاظ مالی از عهده خود برمی‌آیید یا نه؟ برای همین بسیاری از افراد بیشتر به دنبال بیمه عمر هستند تا مزایای موقتی بدون بیمه. یک مقاله مناسب برای رفع این نگرانی از سایت آکاس مدیا یافتم که برایتان به اشتراک میگذارم. امیدوارم از نگرانی‌هاتون کم کند.

بازنشستگی در همه جای دنیا جزو سال‌هایی از عمر است که دیگر باید صرف تفریح و کارهای عقب‌افتاده فرد و همراهی او با خانوده‌اش شود؛ اما آنچه باعث می‌شود شیرینی این دوران به کام کسانی که حالا پا به سن گذاشته‌اند، تلخ شود نبود حقوق و مزایای کافی است. به نتیجه رسیدن قانون «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» از همان کارهایی است که می‌تواند دوران بازنشستگی را برای کارمندان سابق و حقوق‌بگیران فعلی به روزهای اندکی شیرین‌تر بدل کند.

از همسان‌سازی حقوق چه می‌دانیم؟

اگرچه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همسان نبودن حقوق بازنشستگان را مصداق تبعیض و بی‌‌عدالتی می‌داند؛ اما همچنان اینکه یک فرد بازنشسته در یک نهاد، حقوقی متفاوت با فردِ دیگر در یک سازمان دیگر در شرایط یکسان کاری دریافت می‌کند، معضلی پابرجاست. در این شرایط این پرسش برای بازنشستگان ایجاد می‌شود که مگر چه تفاوتی در کارها و خدماتی که طی سالیان متمادی ارائه داده‌اند، وجود داشته که برخی از آنها باید حقوقی بیشتر و بعضی دیگر حقوقی کمتر دریافت کنند؟!

قانونی که تصویب شد؛ اما اجرا نشد!

حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص با حقوق شاغلان همسان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم‌ توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شد که این موضوع دچار یک عقب‌‌ماندگی جدی شود. مساله این است که قانونی که در مجلس دهم تصویب شده، چرا تاکنون اجرایی نشده است؟! در ماده ۶۴ قانون خدمات مدیریت کشوری، صرفاً تفاوت ۱۰ درصدی میان حقوق بازنشستگان با کارکنان مدنظر قرار گرفته و با این حساب ناهمسانی کنونی خلاف قانون است.

تامین اجتماعی به میدان آمد!

اوایل سال جاری بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد اما این وسط سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی کلاه ماند و صدایشان بلند شد، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این بی‌عدالتی اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند. بعد از این اتفاقات، مدیرعامل تأمین اجتماعی پیگیر پس گرفتن طلب تأمین اجتماعی از دولت شد و بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسوولان دولتی و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نهایت مشخص شد برخی از اموال دولت باید به عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار ‌شود تا این سازمان درآمد حاصل از فروش و یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای همسان‌سازی کند.  با این شرایط قرار شد دولت ۵۰ هزارمیلیارد تومان بدهی‌اش را در قالب شرکت‌هایی که قابل عرضه در بورس هستند، به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا تأمین اجتماعی از درآمد مستمر این شرکت‌ها همسان‌سازی را اجرا کند.

انتظارها به پایان رسید

حالا ظاهرا با پیگیری‌های وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی و به دستور رئیس‌جمهور، هزینه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در هر سال ۱۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم ابراز امیدواری کرده تا اواخر مردادماه کار محاسبه و صدور حکم به نتیجه برسد و پرداخت‌ها از شهریورماه امسال آغاز شود.

بر این اساس میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر،۵۰۰ تا۶۰۰ هزار تومان است و برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر هم این افزایش تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که میزان این افزایش متناسب با سنوات خدمت بازنشستگان و میزان وصولی فعلی‌شان خواهد بود.

همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

با اجرایی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی، مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هم از این قانون بهره‌مند شدند. همسان‌سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بود که انرژی و وقت زیادی از تشکل‌ها و کانون‌های بازنشستگی می‌گرفت. اما سرانجام بعد از پیچ‌و‌خم‌های بسیار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی برطرف شد و در آینده نزدیک مبلغ همسان‌سازی به حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اضافه و پرداخت خواهد شد. گرچه مسوولان به طور واضح عدد و رقم خاصی که قرار است به حقوق این قشر اضافه شود، را اعلام نکرده‌اند، اما اجرایی شدن این قانون خود نوید اتفاقات خوبی است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد

به جز بازنشستگان کشوری و لشگری و بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان کارخانه فولاد هم نسبت به همسان نبودن حقوقشان معترض بودند و با وسعت گرفتن این اعتراض‌ها بود که وزیر تعاون کار و امور اجتماعی، هیات امنای صندوق بازنشستگی فولاد را مامور کرد تا دستورالعمل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد را تدوین کند.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد همواره یکی از خواسته‌های بازنشستگان فولاد بوده و او تلاش کرده با رایزنی و تعامل مستمر با مسئولان و دستگاه‌های ذیربط زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند؛ اما هنوز این مهم تحقق پیدا نکرده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بانک صادرات

دو سال قبل در سال ۹۷ بود که مدیرعامل وقت بانک صادارت در جمع روسای کانون‌های بازنشستگان این بانک که همزمان با شصت‌وششمین سالگرد تاسیس بانک صادرات ایران برگزار شده بود، گفته بود: “برای اجرایی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان بانک با هماهنگی وزارت اقتصاد، آمادگی کامل وجود دارد و این موضوع در هفته‌های آینده عملیاتی خواهد شد.”

گرچه به گفته مدیرعامل وقت بانک صادرات، کارکنان بانک جزو سرمایه‌های این بانک به حساب می‌آیند و بنابراین باید قانون همسان‌سازی برای آنان رعایت شود اما، به نظر می‌رسد این بانک هنوز نتوانسته به قانون مشخصی در این زمینه برسد و همسان‌سازی برای کارمندان این بانک کماکان آینده روشنی ندارد.

خاکستری انتظار

حالا باید دید رنگ فیش‌های حقوقی بازنشستگان، حداقل آن دسته که قانون برایشان به مرحله اجرا رسیده است، با رقم افزایشی که از سوی مسوولان اعلام شده می‌تواند رنگ خاکستری سال‌های انتظار برای اجرایی شدن این طرح را از صورت‌های خسته از سالیان کار و تلاش آنان بزداید یا خیر!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد