سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

یک کیلوگرم ترشی خانگی چقدر تمام می‌شود؟

قدیم‌ترها مهرماه که به نیمه‌اش نزدیک می‌شد کم‌کم بساط درست کردن ترشی در خانه پهن می‌شد. مادرها و مادربزرگ‌ها شروع می‌کردند به فراهم کردن مقدمات تهیه ترشی تا بتوان در چند هفته آینده آن را چاشنی غذاهای زمستانی کرد. این روزها اما با وجود کارخانجات تولید مواد غذایی این عادت زیبا رنگ باخته و درست کردن ترشی خانگی جای خودش را به خریدن ترشی‌های بازاری و آماده داده. با این حال اگر بتوانیم فرصتی را برای تهیه یکی از معروف‌ترین ترشی‌های ایرانی اختصاص دهیم هم در هزینه صرفه‌جویی کرده‌ایم و هم ترشی سالمی تهیه‌ کرده‌ایم که با خیال راحت می‌شود به عنوان چاشنی غذا از آن استفاده کرد.از این رو سایت آکاس مدیا از میزان هزینهٔ درست کردن ترشی پاییزی می‌گوید.

برای تهیه ترشی مخلوط در خانه به مواد زیر نیاز است:

خیار  ۲ عدد ۵۰۰ تومان، پیاز ریز چند عدد ۵۰۰ تومان، فلفل سبز شیرین چند عدد ۱۰۰۰ تومان، فلفل قرمز چند عدد ۸۰۰ تومان، کلم بنفش کوچک ۲۰۰ گرمی ۲۰۰۰ تومان، گل کلم کوچک ۲۰۰ گرمی یا نصف یک گل کلم ۵۰۰ گرمی ۲۰۰۰ تومان، هویج دو عدد ۲۰۰ تومان، بادمجان قلمی یک عدد ۳۰۰ تومان، سیب‌زمینی ترشی دو عدد ۱۵۰۰ تومان، سیر یک بوته ۲۰۰۰ تومان، سرکه یک ‌لیوان ۱۰۰۰ تومان، کرفس یک ساقه و نعنا و پونه و سایر چاشنی‌هایی که در خانه‌های همه ما پیدا می‌شود از جمله زردچوبه، سیاه‌دانه، گلپر و تخم گیشنیز هر کدام به میزان دلخواه.

وقتی همه این مواد را تهیه کردید، وقت آن است که آن‌‌ها را ریز خورد کنید. این بستگی به سلیقه خودتان دارد که مواد را چگونه و در چه اندازه خورد کنید، اما خوب برای ترشی مخلوط هرچه مواد بیشتر ریز شوند، ظاهر زیباتری به ترشی شما می‌دهند. بعد از خورد کردن مواد اولیه آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا آب داخلشان گرفته شود و خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل مواد آن‌ها را داخل ظرف بزرگی قرار دهید و تمامی مواد را با هم قاطی کنید. در مرحله بعد وقت آن است که آب و سرکه را با هم بجوشانید بعد از چند دقیقه حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط آب و سرکه خنک شوند. حالا مواد اولیه را که با هم مخلوط کرده‌اید داخل شیشه بریزید و چاشنی‌ها را هم به آن اضافه کنید و مخلوط آب و سرکه خنک شده را روی آن بریزید و در شیشه را محکم ببندید. اجازه بدهید تا ۱۵ روز در جایی خنک بماند. بعد از این زمان، ترشی آماده خوردن است.

تفاوت قیمت ترشی خانگی و بازاری

‌در حالی که یک کیلو ترشی خانگی با قیمتی زیر ۱۵ هزار تومان برای شما تمام شد، در نوع بازاری همین ترشی با قیمتی در حدود ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود. در برخی برندها که جدیدا پسوند خانگی را به بسیاری از محصولاتشان اضافه می‌کنند یک کیلو ترشی خانگی تا ۵۰ هزارتومان هم به فروش می‌رسد. با این حال در برخی سایت‌ها می‌توانید ترشی را با نام خانگی حتی در قیمتی پایین‌تر از ۱۵ هزارتومان هم پیدا کنید اما این نوع محصولات را دیگر نه شرکتی به صورت استاندارد تولید کرده و نه جایی می‌تواند ضمانتی برای سلامت آن به شما بدهد. پس جدای از تفاوت قیمت‌ها در نوع بازاری و خانگی، مسلم است که ترشی که خودمان درست کنیم از لحاظ سلامت و بهداشت قابل مقایسه با نوع آماده آن نیست. پس دست به کار شوید و با کمک گرفتن از اعضای خانواده مقدمات تهیه ترشی زمستانی را فراهم کنید.

نظرات 1 + ارسال نظر
لیلا یکشنبه 25 آبان 1399 ساعت 21:48

هویج دو عدد دویست تومن ....قیمتها برای چه سالی هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد