سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

همه چیز درباره پرخاشگری در کودکان

رفتار پرخاشگرانه میتواند بخشی از رشد طبیعی کودک باشد. پرخاشگری اما میتواند نشان از مشکلات بزرگتری باشد که والدین در این مواقع باید از متخصصان کمک بگیرند. از این رو مقالهٔ سایت آکاس مدیا را از دست ندهید.

چرا کودک رفتار پرخاشگرانه دارد؟

بعضی اوقات کودکان نوپا پرخاشگر هستند زیرا مهارت‌های کلامی برای تأمین نیازهایشان را ندارند. کودکی که نمیتواند بگوید: «این کار را نکن»، وقتی خواهر و برادرش یک اسباب‌بازی را از دسترس او خارج میکنند، ممکن است بزند یا گاز بگیرد تا نارضایتی خود را بیان کند.

کودکان در سنین مدرسه گاهی رفتار پرخاشگرانه‌ای دارند زیرا نمیتوانند احساسات خود را تنظیم کنند. کودکی که نمیتواند بگوید که من واقعا عصبانی هستم، ممکن است با لگد زدن به والدین خشم خود را نشان دهد.

گاهی اوقات، کودکان به والدین خود ضربه بدنی میزنند تا به آنچه میخواهند برسند. اگر کار آن‌ها منجر شود که خانواده چیزی را در اختیار آن‌ها قرار دهد، رفتار پرخاشگرانه آن‌ها بدتر میشود، زیرا فکر میکند این کار برای رسیدن به هدفش موثر خواهد بود.

چگونه به رفتار پرخاشگرانه پاسخ دهیم؟

مهم است که وقتی کودک رفتاری پرخاشگرایانه از خود نشان میدهد، شما رفتار خود را بالغانه و آگاهانه تنظیم کنید. کودک شمت میتواند یاد بگیرد که به ناامیدی و احساسات منفی خود به شیوه مناسب‌تری پاسخ دهد و شما دراین آموزش میتوانید همراه او باشید.

کودک را با پیامد فوری مواجه کنید

هرگونه عمل پرخاشگرانه‌ای باید نتیجه فوری در پی داشته باشد. باید به کودک بیاموزید که چطور آرام شود. هدف نهایی تنبیه کودک نیست، بلکه باید به او فرصت دهید تا استراتژیهای آرامش را تمرین کند. در ابتدا والدین باید کنار او باشند و به او بیاموزند که چطور رفتار کند.

یکی دیگر از پیامدهای فوری جبران خسارت است. جبران خسارت میتواند شامل قرض دادن اسباب بازی مورد علاقه به کسی باشد که او را آزاد داده‌اند.

همچنین یک کودک میتواند در این مواقع امتیازات خود را از دست بدهد. یکی دیگر از راه‌های کنترل پرخاش در کودکان، محروم کردن آن‌ها به مدت ۲۴ ساعت از وسایل مورد علاقه و یا محرومیت از رفت به خانه دوست خود است.

اگر تلفن خود را در پرخاش شکست، نتیجه طبیعی را به دنبال دارد و آن بدون گوشی شدن است. پس به سادگی برای او تلفن خریداری نکنید و درسی ارزشمند به او بدهید.

سیستم رفتاری شما مبتنی بر نظم و انضباط و نه مجازات است. خجالت دادن یا تزریق احساس شرمساری به کودک کار منفی است که منجر به افزایش پرخاش او میشود.

مهارت‌های جدید اجتماعی، حل مسأله و مهارت‌های حل تعارض، رفتار پرخاشگرانه را کاهش میدهند.  اطمینان حاصل کنید که نظم و انضباط شما به فرزندتان میآموزد که به جای رفتار با پرخاش، چه کاری را انجام دهد. به او بگویید که «کتک نزن» و سعی کنید که بگویید: «بهتر است حرف بزنی».

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

گاهی اوقات،‌رفتار پرخاشگرانه ناشی از اختلالات رفتاری جدیتر یا شرایط بهداشت روان پیچیده‌ای است. اگر رفتار کودک شما به راه‌های عادی جواب نمیدهد، حتما با پزشک متخصص اطفال او مشورت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد