سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

هرآنچه باید در مورد کم خونی دوران بارداری بدانید!

شاید در آستانه بچه‌دار شدن باشید و از طرفی هم دچار کم خونی باشید. اینکه تا چه میزان از کم خونی بر روی جنین ممکن هست اثر بگذارد را سایت آکاس مدیا مقالهٔ کار کرده است که بنظر مفید آمد که برای شما به اشتراک می‌گذارم. 

بدن شما از آهن برای ساختن هموگلوبین و پروتئینی که در گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به بافت‌های شما می‌رساند، استفاده می ‌کند. در دوران بارداری شما به میزان دو برابر آهن نسبت به زنان غیرباردار نیاز دارید. بدن شما برای تولید خون بیشتر جهت تأمین اکسیژن کودک به این آهن نیاز دارد. اگر ذخیره کافی آهن نداشته باشید می‌توانید دچار کم خونی و فقر آهن شوید.

کم‌خونی چه اثری روی جنین می‌گذارد؟

کم‍ خونی شدید در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس، نوزاد کم وزن و افسردگی بعد از زایمان را افزایش می‌دهد برخی مطالعات همچنین به افزایش خطر مرگ قبل یا بعد از تولد اشاره می‌کنند.

چه عواملی موجب کم خونی در بارداری می‌شود؟

دو بارداری نزدیک به هم داشته باشید.
به دلیل حالت تهوع صبحگاهی مرتباً استفراغ می‌کنید.
بیش از یک نوزاد باردار باشید.
شما آهن کافی مصرف نمی‌کنید.
قبل از بارداری جریان قاعدگی شما بسیار شدید باشد.
قبل از بارداری سابقه کم‌خونی داشته باشید.

علائم کم‌خونی در دوران بارداری چیست؟

خستگی
ضعف
پوست کم رنگ یا زرد رنگ
تنگی نفس
سرگیجه یا سبکی سر
درد قفسه سینه
ضربان نامنظم قلب
دست و پای سرد
سردرد

درمان و پیشگیری کم‌خونی دوران بارداری

ویتامین‌های قبل از بارداری معمولا حاوی آهن هستند. مصرف یک ویتامین برای دوران قبل از تولد که حاوی آهن باشد می‌تواند به پیشگیری و درمان کم‌خونی و فقر آهن در دوران بارداری کمک کند. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است مکمل آهن جداگانه‌ای را به شما پیشنهاد دهد. در دوران بارداری، شما روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید.

 

در این زمینه بیشتر بخوانید:

نکاتی که زنان باردار باید مراقب آن باشند

 

تغذیه مناسب می‌تواند از کم خونی و فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کند. منابع غذایی پرآهن شامل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی است. سایر گزینه‌ها شامل غلات صبحانه غنی شده با آهن، آب آلو، لوبیای خشک و نخودفرنگی است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات خود را بالا ببرید و از این راه سلامت خود و نوزادتان را تضمین کنید.

آهن موجود در فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت به سادگی جذب می‌شوند. برای تقویت جذب آهن از منابع گیاهی و مکمل‌ها، بهتر است آن را با یک ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی ویتامین سی مثل آب پرتقال، آب گوجه فرنگی یا توت فرهنگی همراه کنید.

اگر مکمل‌های آهن را با آب پرتقال مصرف می‌کنید، از انواع غنی‌شده با کلسیم آب پرتقال دوری کنید. اگرچه کلسیم یک ماده مغذی ضروری در دوران بارداری است، اما کلسیم می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد.

کم‌خونی و فقر آهن در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

اگر یک ویتامین قبل از بارداری مصرف می‌کردید که حاوی آهن بود و اکنون کم‌خون هستید، بهتر است با نظر و مشورت پزشک خود مجددا آزمایش دهید و بنا به علل احتمالی کاهش آهن خون از پزشک توصیه‌هایی را دریافت کنید. ممکن است در برخی موارد به پزشک متخصص درمان اختلالات خون مراجعه کنید. اگر سابقه بایپس معده یا جراحی روده کوچک را دارید یا قادر به تحمل آهن خوراکی نیستید، در بسیاری از موارد پزشکان به آهن وریدی تجویز می‌کنند. بنابراین حتما در این شرایط با پزشک خود مشورت کنید و کم خونی در بارداری را پشت گوش نیندازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد