سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

برای فرش زیر پایتان چقدر باید هزینه ‌کنید؟

خرید فرش خوب برای خانه‌های ایرانی بسیار حیاتی‌ست. اینکه چه نوع فرشی دارای کیفیت و دوام است و مناسب با جیب پول‌هایمان است را در مقالهٔ در سایت آکاس مدیا دیدم، برایتان به اشتراک گذاشتم. زیرپاهایتان گرم باشد.

پیشینه تولید فرش در ایران به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و همین تاریخ طولانی نشان می‌دهد که ما ایرانیان با فرش و دست‌بافته‌های ایرانی به خوبی آشناییم. درست است که نوع دستی فرش دارای قدمتی طولانی است اما نوع ماشینی آن هم سال‌هاست در منازل ما جا خوش کرده است. فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی است که  چون آن را با ماشین می‌بافند هم در تولید سرعت بالایی دارد و هم قیمت تمام شده آن برای خریدار کمتر از فرش دستبافت است و به همین دلیل هم طرفداران زیادی دارد.

تعیین کیفیت فرش  

درباره مرغوبیت فرش‌های ماشینی حرف بسیار است. اما از کلیدی‌ترین نکات در انتخاب فرش ماشینی تعیین جنس آن است. وقتی صحبت از جنس فرش می‌شود آن نوعی که ۱۰۰ درصد آکریلیک است، دارای کیفیت و قیمت بالاتری هم هست؛ درحالی‌که فرش‌های با جنس ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بسیار آسان و ثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی به عنوان بهترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در فرش‌های ماشینی آکریلیکی نخ تار از جنس پنبه و نخ پود از جنس کنف است. نخ پرز یا خواب از جنس آکریلیک است و نخ ریشه باز از جنس پنبه است. مورد دیگر دسته‌بندی فرش‌ها بر اساس تعداد شانه است. تراکم عرضی فرش (شانه) به تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر از عرض فرش می‌گویند که به نام شانه شناخته می‌شود. برای مثال قالی ۵۰۰ شانه به این معنی است که در هر متر از عرض فرش معادل ۵۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده است. شانه‌هایی که به طور معمول و امروزه در بازار وجود دارند ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه هستند. تراکم طول فرش (تراکم) به تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر از طول فرش می‌گویند. برای مثال فرش ماشینی با تراکم ۷۰۰ یعنی در یک متر از طول فرش معادل ۷۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده وجود دارد. همیشه مقدار تراکم از شانه بیشتر است و شانه و تراکم در ریز بافتی و ظرافت فرش نقش به‌سزایی دارند. هرچه شانه و تراکم فرش بالاتر باشد فرش ریزبافت‌تر و  ظرافت و زیبایی بالاتری نسبت به فرش با شانه کمتر دارد.

انواع سرشناس فرش ماشینی

نوع جدیدی از فرش ماشینی با نام فرش ماشینی گل برجسته نیز در حال تولید است که مکانیزم تولید آن به این صورت است که یک یا دو نخ از الیاف فرش دارای این ویژگی هستند که در طول فرایند “هیت ست شدن” فرش (بخاردهی) طولشان کاهش می‌یابد و همین کاهش طول خواب باعث برجسته شدن ظاهر کلی فرش می‌شود. به این فرش‌ها در اصطلاح فرش “هایبالک” یا گل برجسته گفته می‌شود. یک نوع دیگر فرش که مرغوبیت زیادی هم دارد با نام فرش ماشینی تمام ابریشم شناخته می‌شود که به دلیل شباهت زیادش با فرش‌های ابریشم تبریز و قم نام‌گذاری شده‌ است. در بافت این مدل فرش‌ها از نخ پلی استر برای شفافیت فرش استفاده می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

فرش باکیفیت و ارزان

اگر به دنبال فرشی هستید که هم کیفیت قابل قبولی داشته باشد و هم زیبا باشد بهتر است به سراغ انواع ۷۰۰ شانه فرش بروید. چراکه این فرش در مقایسه با دیگر فرش‌های ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه دارای قیمتی ارزان‌تر است. این نوع فرش به دلیل ضخامت زیادی که دارد، دارای طول عمر بیشتری است و در مکان‌های پررفت‌وآمد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با این حساب اگر قصدتان خرید این نوع فرش است باید پایه بودجه‌تان را دو میلیون تومان در نظر بگیرید و به نسبت طرح و نقش و البته برندی که این نوع فرش را تولید کرده، هزینه کنید. برای مثال فرش ۷۰۰ شانه ۱۰ رنگ هالیدی ترمه‌ای با قیمتی در حدود دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین در این نوع، فرش کاشان ارکیده آبی فیروزه‌ای ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برایتان تمام می‌شود.

پیشنهاد ۱۲۰۰ شانه‌ای

اگر برای خرید فرش در قید و بند مبلغ نیستید و می‌خواهید یک فرش زیبا و بادوام در منزلتان پهن کنید، توصیه و پیشنهاد ما به شما فرش ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ شانه است. این نوع فرش‌ها به علت تراکم بالایی که دارند، به فرش‌های دستباف شباهت زیادی دارند و به آنها فرش ماشینی طرح دستباف نیز گفته می‌شود. درباره مبلغ این نوع فرش هم خوب است بدانید باید چیزی در حدود ۳ میلیون تومان برای این خرید هزینه کنید. البته این رقم حداقل مبلغ برای خرید فرش ۱۲۰۰ شانه است. طبعا با پرداخت پول بیشتر انتخاب‌های بیشتری پیش روی شماست. فرش ۱۲۰۰ شانه شبستان گل برجسته قیمتی در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. فرش زمرد مشهد ۱۲۰۰ شانه کد ۲۲۰۰۰ آبی با قیمتی در حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. به یاد داشته باشید اگر خانه‌تان کوچک است از فرش‌هایی دارای زمینه روشن و کرم استفاده کنید تا فضای خانه بزرگ‌تر جلوه کند. فرش کاشان نقشه افشان باغ گل نقره ای ۱۵۰۰ شانه برجسته با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومان می‌تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد یا حتی فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان با گل برجسته یادگار زمینه کرم (کد ۱۵۲۸۰۳۰۲) که با قیمتی در حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد