سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

چه کنیم سرویس قابله رنگی سیاه نشود؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که با پا گذاشتن در بازار چشمتان رنگ و لعاب ظروف سرامیکی و چدنی و تفلون را گرفته و یک یا چند دست از همان رنگی‌ها را در منزل دارید و با معضل سیاه شدنشان هم مواجه شده‌اید. اتفاقی که وقتی برای ظروف رنگی می‌افتد، جذابیت و زیبایی ظروف را از بین می‌برد و گاهی از خریدنشان پشیمانتان می‌کند. اما خوب این هم مثل هر مشکل دیگری راه‌حل‌هایی دارد. مقاله که سایت آکاس مدیا منتشر کرده است را باهم بخوانیم. 


آشنایی با راه‌های تمیز کردن ظروف

اول از همه بهتر است از آب داغ، مایع ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید. اگر ظرفتان تمیز نشد، یک دستمال کاغذی را به مایع سفیدکننده (وایتکس) آغشته کنید و روی لکه‌ها و سیاهی‌ها بکشید و بگذارید یکی دوساعتی به حال خود بماند، بعد آن را خوب بشویید.

راه دیگر استفاده از سس کچاپ است. سس کچاپ را پشت قابلمه ریخته و حدود ۱۰ دقیقه آن را رها کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با اسفنج نرم بکشید تا پشت قابلمه شما تمیز شود. این روش تا حدودی باعث تمیز شدن پشت قابلمه‌ها می‌شود. راه بعدی استفاده از سرکه و جوش‌شیرین است. بدین ترتیب که ابتدا پشت قابلمه را با آب گرم یا داغ خیس کنید و روی آن جوش‌شیرین بریزید. بعد روی جوش شیرین‌ها سرکه بپاشید. سرکه با جوش‌شیرین باهم واکنش داده و کف می‌کند. بعد از ۱۵ دقیقه با سیم ظرف‌شویی آغشته به مایع ظرف‌شویی تمام سیاهی‌ها و سوختگی‌های پشت قابلمه را تمیز کنید. راه دیگر استفاده از فویل و آبلیمو است. شاید بپرسید این دو چه ربطی به هم دارند؟ پاسخ این است: در یک ظرف که بزرگتر از قابلمه‌هایتان باشد، جوش شیرین، آب، دو تیکه اندازه توپ کوچک ورق آلومینیومی و آبلیمو بریزید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که محلول جوش آمد پشت قابلمه‌ها را در این محلول قرار دهید و بگذارید بین ۲ تا ۶ دقیقه بماند. در آخر پشت قابلمه را با یک سیم و مایع ظرف‌شویی حسابی بشویید.

استفاده از جوش شیرین و آب اکسیژنه هم راه دیگری است. بدین صورت که برای پاک کردن سیاهی و لکه‌های پشت قابلمه این دو ماده را با هم ترکیب کرده و به صورت یک لایه ضخیم روی قسمت سوخته به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید و سپس با اسکاچ بشویید.

حالا بد نیست بکینگ‌پودر را هم امتحان کنید. دو قاشق غذاخوری بیکینگ پودر را در ظرفی ریخته و با آب مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن کامل اسکاچ را در محلول فرو کرده و با آن محکم روی لکه‌ها بکشید. اگر خواستید قدرت بیشتری به محلول بدهید می‌توانید سرکه سفید را هم به آن اضافه کنید. استفاده از گاز پاک‌کن و دیگر لکه‌برها هم راهکار دیگری برای از بین بردن لکه‌های مزاحم است.

پیشگیری از بروز لکه‌ها

از آنجا که در همه کارها پیشگیری بهتر از درمان است؛ برای لکه نشدن پشت ظروف رنگی از همان ابتدا سعی کنید ظروف را روی شعله بزرگ و زیاد قرار ندهید و بعد از پایان کار با سرعت آن‌ها را بشویید تا اگر لکه و چربی روی ظرف هست، سریع‌تر برطرف شود. در مورد تمیز کردن فضای داخلی ظروف هم بد نیست نکاتی را مرور کنیم. اینکه داخل ظروف را با سیم‌های ظرفشویی نشویید. اگر غذا و چربی داخل ظروف چسبیده اجازه دهید ظرف کمی خنک شود. بعد درون آن را آب و سرکه بریزید و بشویید اگر ظرف تمیز نشد آن را با آب و سرکه روی گاز قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد؛ سرکه باعث می‌شود باقیمانده غذا و چربی‌ها کنده شود و ظرف تمیز شود. برای زیرورو کردن غذا داخل قابلمه و یا تابه از قاشق و کفگیر تفلون و یا چوبی استفاده کنید تا کف ظرف خش نیوفتد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد