سوال و جواب

جواب هر سوالی

سوال و جواب

جواب هر سوالی

برای تعویض پلاک خودرو چه کارهایی باید انجام بدهیم ؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که در آخرین مرحله از نقل و انتقال خودرو سروکارتان به اداره تعویض پلاک خودرو افتاده باشد و با آن حجم شلوغی و صف ندانید برای انجام کارتان باید از کجا شروع کنید. در این مطلب می‌خواهیم شما را با مراحل تعویض پلاک خودرو آشنا کنیم.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک

بعد از آماده کردن مدارک، قدم بعدی حضور در یکی از مراکز تعویض پلاک است. برای شروع کار ابتدا وارد هر کدام از مراکز که بشوید، برگه‌ای به شما تحویل داده می‌شود که در آن شماره نوبت و همچنین باجه‌ای که قرار است به آن مراجعه کنید، نوشته شده است. این برگه را تا انتهای کار تعویض پلاک با دقت نگه‌داری کنید.

ارائه مدارک

پس از دریافت برگه نوبت، به ساختمان اداری بروید. در این مرحله مسؤول باجه از متقاضی تعویض پلاک مدارک مورد نیاز را مطالبه می کند. مدارکی که باید همراهتان باشد عبارتند از:

اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل)

۱. اصل کارت شناسایی وسیله نقلیه

۲. اصل سند مالکیت وسیله نقلیه که توسط ناجا صادرشده است

۳. اصل شناسنامه جدید یا کارت ملی متعاملین یا نمایندگان قانونی آن‌ها

۴. حضور فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی آن‌ها

۵. ارائه برگ عدم خلافی

۶. ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک بر اساس تعرفه

۷. مدارک احراز سکونت خریدار

۸. ارائه اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر

۹. ارائه اصل کارت معاینه فنی (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آن ها سپری شده باشد)

مدارک خریدار خودرو برای تعویض پلاک خودرو

خریدار  خودرو نیز باید مدارک زیر را به منظور تعویض پلاک همراه خود داشته باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • قبض برق به نام خریدار خودرو یا پدر خریدار
  • مدارک احراز سکونت خریدار در صورت نبودن قبض برق (ارائه سند اجاره نامه منزل مسکونی به‌نام خریدار خودرو دارای کد رهگیری و هلوگرام یا ارائه سند اجاره‌نامه چاپی دارای‌ هلوگرام و کد رهگیری منزل مسکونی به‌نام خریدار خودرو)

در ادامه کار باید شماره شاسی و موتور خودرو توسط کارشناس بازدید شود. کاپوت ماشین را بالا نگه دارید و صندلی سمت شاگرد را تا انتها به عقب بکشید تا شماره شاسی ماشین و شماره موتور کنترل و تأیید شوند. این مرحله اگر صف طولانی نباشد کمتر از یک دقیقه وقت می‌گیرد و بعد از تأیید صحت این دو شماره باید به سالن بازگردید و مراحل را ادامه دهید.

پرداخت هزینه‌ها

هزینه تعویض پلاک براساس ابلاغیه قانون بودجه توسط پلیس راهور اخذ شده و به خزانه دولت واریز می‌شود. براساس قانون بودجه و ابلاغی که به پلیس راهور شده است، هزینه تعویض پلاک از متقاضیان دریافت می‌شود. بر این اساس هزینه تعویض پلاک در سال ۹۹ مبلغ ۲۴۵ هزار تومان است که می توان با استفاده از دستگاه کارتخوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پرداخت کرد. هزینه تعویض پلاک برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است. به خاطر داشته باشید در مرکز تعویض پلاک تنها پرداخت هزینه خلافی خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمی‌ علاوه بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند هم بر عهده فروشنده است. مابقی هزینه‌ها در مرکز تعویض پلاک برعهده خریدار است.

فک پلاک

در مرحله آخر، درصورتی که همه‌چیز درست باشد، برگ سبز صادر و دستور فک پلاک قدیمی صادر می‌شود. بعد از فک، پلاک قدیمی را به انبار تحویل داده و پلاک جدید را دریافت کنید. چاپ پلاک جدید بین یک تا دو ساعت وقت می‌گیرد و باید در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی‌تان این زمان را در نظر بگیرید. بعد از اینکه پلاک جدید را تحویل گرفتید باید به بخش نصب پلاک بروید و بعد از آن با ارائه همان برگه‌ای که ابتدا برای ورود دریافت کردید، از مرکز تعویض پلاک خارج می‌شوید.

پلاک زوج یا فرد؟ 

یک نکته مهم و اساسی در فرآیند تعویض پلاک این است که که پلاک زوج و فرد توسط راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و کارگذار تعویض پلاک هیچ توانایی در تعیین پلاک زوج و فرد ندارد و صدور پلاک زوج یا فرد کاملا تصادفی است. در واقع شما توانایی در تعیین این موضوع نخواهید داشت.

مدت زمان صدور کارت خودرو

از زمانی که شماره پلاک شما تعیین و فرایند مربوط به تعویض پلاک تمام می‌شود شما می‌توانید از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، فرایند ارسال کارت خودرو خود را مشاهده کنید. دقت داشته باشید از آنجایی که این سازمان خدمات مختلفی به جز کارت خودرو دارد ابتدا نوع جست‌وجو را روی کارت خودرو قرار دهید، سپس پلاک خود را وارد کنید.

تعویض پلاک شهرستان در تهران

زمانی که شما می‌خواهید تعویض پلاک شهرستان را در تهران انجام دهید چند حالت بوجود می‌آید: حالت اول زمانی است که شما نقل مکان کرده‌اید و در تهران ساکن شده‌اید که با ارائه مدارک به پلیس +۱۰ و تغیر محل سکونت می‌توانید به یکی از شعب تعویض پلاک در تهران رفته و پلاک قبلی را فک و پلاک تهران دریافت کنید. حالت دوم زمانی است که شما به دلیل شغل خود دو منزل در تهران و شهرستان و دو خودرو دارید که در این حالت بدون فک پلاک قبلی می‌توانید پلاک جدید بر اساس محل احراز شده دریافت کنید. حالت سوم حالتی است که شما مدام در رفت و آمد هستید که در این صورت شما نمی‌توانید پلاک خود را تغییر دهید.

بدانیم بهتر است

برای پرداخت تعرفه و کلیه هزینه‌های تعویض پلاک، کارت اعتباری حتما همراهتان باشد تا این روزها با توجه به گسترش شیوع کرونا مجبور نشوید از وجه نقد استفاده کنید. مساله‌ای که دانستنش به دردتان میخورد این است که در زمان انتقال پلاک در صورتی که خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد می‌تواند پلاک موردنظر خود را انتخاب و بر روی خودرو نصب کند. در صورتی که پلاک موردنظر خریدار در مرکز تعویض پلاک موجود نیست، خریدار می‌تواند مدارک خودرو را پس گرفته و به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاکی که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد، مراجعه کند! و یا اینکه خریدار مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت کند تا پلاک وی در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و در مرکز تعویض پلاک فعلی یک پلاک جدید با همان شماره صادر شود.

مورد دیگر، اطلاع داشتن از ساعت‌های مراجعه به مراکز تعویض پلاک است. در روزهای عادی، ساعت پایان کار مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت، ساعت ۲ بعدازظهر است. اما این اواخر به دلیل افزایش مراجعان به مراکز شماره گذاری و همچنین به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا دو ساعت  به ساعت کاری استاندارد این مراکز افزوده شده است. به این ترتیب پایان کار تمامی مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک سراسر کشور، از اول مردادماه ۹۹ تا اطلاع ثانوی، ساعت ۴ بعدازظهر خواهد بود. البته در عین حال، این اختیار به روسای پلیس راهور استان‌ها، داده شده که در صورت نبود مراجعه کننده، مراکز شماره‌گذاری را در همان ساعت ۲ بعدازظهر، تعطیل کنند.